Co můžete mít na webu? 

Rádi byste se aktivně prezentovali na webu, ale vlastně nevíte, co všechno na web lze dát? Na této stránce naleznete několik zaručených tipů a triků, jak web ještě více přiblížit vašim uživatelům a proměnit jej tak v informační a komunikační centrum knihovny;-).

A abyste se vy lépe přiblížili k webu, vytvořili jsme pro vás webové stránky fiktivní knihovny, kde se můžete podívat, jak lze všechny uvedené položky vytvořit v systému Webnode. Na adrese dyne.knihovna.cz se seznamte s Městskou knihovnou Dýně! A teď už směle čtěte a tvořte;-)

 

Hlavička webu

Na žádném webu by rozhodně neměla chybět tzv. hlavička webu, která zahrnuje název webu (v případě knihovny je to název knihovny), logo knihovny či jiný, ilustrační obrázek a případně i nějaké motto či slogan (jak upravit hlavičku vašeho webu?).

 

Kontakty, zaměstnanci

Uživatelům velmi usnadníte komunikaci, když uvedete co nejvíce kontaktních údajů knihovny. Rozhodně by neměly chybět: adresa, telefon, e-mail, sociální sítě, instant messaging a také provozní doba. Umístění knihovny na mapě a informace o tom, jak se do knihovny dostat ocení především noví  uživatelé. Informovat podrobně o zaměstnancích knihovny (jméno, pracovní zařazení, kontakt, fotografie, apod.) může vašim uživatelům také velmi pomoci. Seznamte se s knihovnou Dýně a jejími zaměstnanci.

 

Nabídka služeb, on-line katalog

Určitě by na stránkách vaší knihovny neměly chybět ani informace o nabídce služeb, jejich podrobný popis a především ceník služeb. Jaké služby poskytuje Městská knihovna Dýně?

Přístup do katalogu přímo na stránkách knihovny uvítá snad každý uživatel, bude-li však na něj uveden jen odkaz, určitě se zlobit nebude;-). Rady na to, jak pracovat s knihovním katalogem a čtenářským kontem se budou hodit především nově registrovaným čtenářům. Jaké publikace nabízí Městská knihovna Dýně? (Ano, přiznáváme bez mučení, katalog jsme si museli vypůjčit;-).)

 

Patička webu

Každý web by měl mít (stejně jako hlavičku) také patičku (dvakrát na ni poklepejte a můžete ji začít hned editovat). Je umístěna v nejspodnější části webových stránek a bývá v ní zpravidla uveden název knihovny, datum poslední aktualizace, kontakt na správce webu (někdy se jim říká také admin(istrátor), nebo webmaster) a prohlášení o přístupnosti webu ( co je prohlášení o přístupnosti? ). 

 

Dění v knihovně

Co se děje či bude dít v knihovně uživatelům nejlépe zprostředkujete zveřejňováním novinek/aktualit, kalendáře akcí nebo nejlépe obojího (Jak na novinky?). Co se děje v Městské knihovně Dýně?

Vše, co se pak bude v knihovně dít (a nejen to) můžete zaznamenat např. fotograficky a ukázat pak uživatelům ve fotogaleriích (jak na fotogalerii?). Nahlédněte do fotogalerie Městské knihovny Dýně.

 

On-line komunikace 

On-line komunikaci využívá stále více uživatelů knihovny, je tedy nezbytné, aby knihovna byla také on-line. Mít e-mailovou schránku je pro drtivou většinu knihoven samozřejmostí, ovšem uživatelé jsou již dále. ICQ (obecně instant messaging), Skype (obecně VoIP), Facebook, Twitter (obecně sociální sítě) a další způsoby on-line komunikace využívají téměř denně. Běžte s dobou! Prezentujte se a komunikujte na sociálních sítích ( co jsou sociální sítě? ) Facebook a Twitter. Využívejte instant messaging pro komunikaci s uživateli (jak na Facebook a Twitter?).

Dáváte svým uživatelům možnost jednoduše se vyjádřit k činnosti knihovny? V diskuzních fórech mohou vaši uživatelé říci svůj názor a vám tak dát cennou zpětnou vazbu nejen na vaši práci! Diskuzní fóra lze umisťovat pod c hystané akc e, novinky, fotogalerie či jen na  stránku s nápovědou . Svoje opodstatnění může mít třeba i taková kniha návštěv (  jak vložit diskuzní fórum nebo knihu návštěv?  ).
Pokud se však uživatel nebude chtít vyjádřit takto veřejně, měl by mít možnost kontaktovat knihovnu jednoduše i soukromě. Tedy rozhodně by na vašich webových stránkách neměl chybět alespoň jeden všeobecný   kontaktní formulá ř . Chcete-li však uživatelům ještě více vyjít vstříc, můžete přidat formuláře i ke konkrétnímu účelu: MVS, tipy na nákup, rezervace a prodlužování výpůjček, předregistrace do knihovny, nápověda, FAQ a mnoho dalších, fantazii se meze nekladou ( Jak vkládat formuláře ?).

A co takhle blog? Bloguje vaše knihovna?

 

 Nápověda, FAQ, často kladené otázky (někdy zkráceně ČKD)

Nadpis ukazuje tři nejčastěji používaná označení pro stránku, kam by váš uživatel mohl zavítat, když si s něčím neví rady. Dobře zpracovaná stránka s nejčastěji kladenými otázkami může ušetřit čas a energii nejen vašim uživatelům, ale také vám. I web Městské knihovny Dýně má nápovědu.

 

 Užitečné zdroje

Pro knihovnu jako informační centrum (obce/města/instituce/školy) je téměř povinností přinášet uživatelům nové a zajímavé zdroje informací. Dobře k tomu může posloužit samostatná stránka, která nese názvy jako Užitečné, zajímavé odkazy či zdroje. Příkladem zpracování stránky se zajímavými zdroji vám mohou být užitečné odkazy Městské knihovny Dýně ( kde získávat aktuální informace o zajímavých/užitečných zdrojích? ).

 

Kopie obálek a anotací

Využíváte-li službu obalkyknih.cz (více o službě obalkyknih.cz), měli byste o tom informovat na svých webových stránkách např. tak, jak to udělala Městská knihovna Dýně.

 

Poskytování a zveřejňování informací dle zákona č. 106/1999 Sb.

Informace podle zákona č. 106/1999 Sb., tedy Zákona o svobodném přístupu k informacím rozhodně nesmí na vašich stránkách chybět! (více o poskytování a zveřejňování informací dle tohoto zákona). Necítíte-li se v této problematice pevní v kramflecích, určitě se nebojte poradit s vedením či přímo s právníkem.

 

Chybová stránka „Error 404 - stránka nenalezena“

Určitě jste ji už někdy viděli. Neoblíbenou stránku s hlášením "Errror 404 - stránka nenalezena" potkal při práci v síti snad každý ( více o chybové stránce "Error 404 "). I vaši uživatelé se jí nevyhnou a to ani na vašich stránkách. Není to však žádná tragédie, pokud jim i přesto pomůžete najít to, co hledají. To můžete udělat tak, že je z této chybové stránky nasměrujete např. na hlavní stránku, mapu stránek, nebo do vyhledávače (jak změnit stránku "Error 404"?). Na některém z těchto míst se jim určitě podaří najít potřebné informace. I Městská knihovna Dýně vám nabídne cestu ven.